Hlavicka

ZŠ - Učitel COVID-19

Učit může i Telka, ale vyučuje nás příroda, a to bleskově a on-line. Ona to s námi naše matička Země nemá vůbec lehké, a tak se občas rozzlobí. Třeba takové husitské války skončily kvůli tomu, že čtyři roky po sobě bylo katastrofální sucho a pak přišly povodně srovnatelné s těmi v roce 2002. Kdo by v takové situaci chtěl po 12 letech válčit dál, že? No, našli se i tací a dostali na frak u Lipan. Ostatní zjistili, že se musí dohodnout. Bylo by těch historických příměrů mnohem víc, ale nechme toho, někteří by mohli brát poučení z historie jako šíření poplašné zprávy.

Podívejme se spíš na to, jak s koronavirem zacházet v jednotlivých předmětech. V češtině patří toto slovo do kapitoly skloňování přejatých jmen. V Pravidlech stojí psáno, že můžeme skloňovat vir - bez viru, nebo virus - bez virusu. V matematice máme mnoho možností k různým statistikám, procvičíme si procenta. Každodenně zveřejňovaná mapa se zlověstnými červenými puntíky může sloužit k výuce zeměpisu. O dějepisu už byla řeč a od biologie čekáme zásadní odpovědi na otázku, kde se tu tato nemoc vzala. Napjatě sledujeme zprávy ze světových chemických laboratoří, odkud čekáme lék. Fyzika zkoumá, jestli virus pronikne látkou, z níž jsou vyrobeny naše ochranné pomůcky. Popovídat si o koronaviru s celým světem v cizích jazycích už dnes není nic těžkého a v pracovních činnostech si můžeme ušít roušku. V tělocviku získáváme odolnost proti všem nákazám fyzickým a v občanské výchově proti všem nákazám politickým. A informatika? Ta teď ovládla komunikaci mezi učiteli a žáky v celé Evropě. Ve vzdálených světadílech to není žádná novinka, ale u nás v Evropě, kde je za každým kopcem jedna škola, je to nezvyk............

Pokud se někomu zdá, že předchozí řádky byly psány s až moc velkým nadhledem, tak se vraťme zpátky do reality. Protože i národ Švejka a Járy Cimrmana, jakkoli neztrácí humor ani v této době, občas musí brát něco vážně. A tak zatímco ministerstvo školství i učitelé si zvykají na bezkontaktní učení a využívají čas pro úklid ve třídách a kabinetech, před žactvem stojí větší výzva. Zkusí si vzdělávání, při němž uplatní vlastní iniciativu, vlastní zodpovědnost, samostatné plánování práce. Tedy to, co je čeká okamžitě poté, co opustí bránu naší základní školy, případně nejpozději po absolvování školy střední. Zvláště takoví frajeři a mistři světa z druhého stupně, kteří se často stylizují do rolí dospělých, mají teď možnost dokázat, že to myslí vážně. Přinutit se k práci, přestože nad námi nebdí oko učitele, bývá mnohdy těžké. Přijímat poznání z různých zdrojů s osobní zvědavostí a nejen kvůli písemce na příští týden. Plnit přesně a včas zadané úkoly, i když nás náš nadřízený nevidí. Sledovat komunikaci žáků a rodičů se svými učiteli prostřednictvím e-mailů, Bakaláře nebo sociálních sítí. Pokud nás toto COVID-19 v příštích týdnech naučí, nebude to promarněný čas.

Přejeme všem dětem i rodičům hodně zdraví, pochopení, trpělivosti, pracovního elánu a smysluplně strávený čas v následujících dnech a týdnech.

Aleš Kadlec

01.jpg 02.jpg 03.jpg 04.jpg 05.jpg 06.jpg 07.jpg 08.jpg 09.jpg 10.jpg 11.jpg 12.jpg 13.jpg 14.jpg 15.jpg 16.jpg 17.jpg 18.jpg 19.jpg 20.jpg 21.jpg 22.jpg 23.jpg 24.jpg

Aktualizováno: 17.03.2020 20:02:56
Aktualizoval: Dubčák Radim